Sunday, May 10, 2009

Dah Kelam.



Isnin, hari isnin hari orang semua pi gherja, pi kelaih, pi nu pi ni..
haha aku baru bangun tidoq..naaa lama tak blog..busy dari hari tu..aku lost track kerja2 aku ni sebenaqnya..adoi..bilik semak, baju longgok tak basuh, tak suka taw mcm ni haha..:|
hmm,, si legend Sifoo, kucing aku tu makan anak2 dia..dari 12 ekoq, skarang tinggai 3..gila..
aku cam tak faham..ok.. harini nak cerita pasal show smlm..

Homegrown gig..kat wisma bentley,,semalam hari yang turn off jgk la..Hujan tak prepare setlist nak perform, naik-naik stage lost..taktau nak main lagu apa..hmm pastu standard question kat crowd.. " korang nak lagu apa? " blahhhh...dah la gig tu gig duduk..masa noh suruh bangun , bangun pergi depan tapi ? kerass..aku tak faham.. either Hujan dah boring untuk diaorg atau diaorg stuck dengan protokol show tu? aku rasa takdak kot ? tapi tah la..its ok kalau sapa pun boring..biasa la tu..cycle of life sesebuah band nak through benda-benda tu..so semalam Hujan try nak main lagu2 baru..the result is..ada sorang crowd ni, eh 2 kot.. lepas abis satu lagu ni..dia cam ;

Crowd 1 : Boring la..macam biasa ja..main lagu-lagu lama lahh..
Crowd 2 : aah bosann...
NOH : perhhh boring nii..? honest gila nii...( terkejut mungkin )..
Crowd 1 : main la lagu lama..boring la..
NOH : ok ok, nak main lagu apa? ( dah mcm turn off )..
Crowd 2 : suka hati kau la ,, pandai2 lahh...

Lebih kurang camtu la situation dia, aku kat sebelah cam mengeluh dalam hati, its ok to be honest..tapi nada tu mcm nak gaduh pun ada..so aku cam ok la apa-apa ja la..suka hati hang la labuu..tapi kesan dia, kami perform hambar gila..aku rasa bila sorang turn off , dah takda guna dah..semua akan lemau jugak..hilang mood nak perform..aku taknak cakap apa jadi atas stage between kami semua..tapi frust la..time tu semangat sangat nak perform lagu2 baru..expectation tinggi untuk Raingers, yelah diaorg lagi memahami Hujan la kan..diaorg pun nak dengar lagu baru..tapi ada random people cam tu..distract jgk la..tapi apa pun, tu experience yang patut rasa la kan..aku kisah smlm ja, pastu skarang dah ok dah..benda tu motivated la jgk.. aku pun tau tahap aku main, Hujan main camana..apa aku nak wonder pun..takdak sapa pun bagus..takyah perasan bagus pun..jadi diri sendiri lagi elok..hmm..

Mlm lepas show kat Bentley, Hujan perform kat RTM, guest artist untuk bintang RTM suku akhir..haha.. last minit efek aku tak bunyi.. aku baling cable depan Floor/Stage Manager program tu..terkejut akak tu..diam..lagipun aku dah standby kalau ada problem jadi, jangan panik.. jadi semalam idea aku nak setel masalah tu aku decide takyah pakai efek, aku direct ja amp..tindakkan tu kalau nak buat at least kena kenal dengan ampli tu dulu..kalau tak kenal tak boleh buat camtu..nanti kena kat diri sendiri..cuma tak professional nya aku baling cable ja..tunjuk perasaan...sebenarnya aku tak marah hang Ully,, aku cam lawak2 ja..but the result is.. sound aku dapat, even aku pulas knob semua tu ikut hati aku ja..hahahah...TAPI AKU LUPA VOLUME KNOB LAA T_T bodo nya aku...then aku terpaksa angkat knob volume masa tengah perform! HHAHAHA...shitt... masuk shot TV plak time tuu..adoi..yang monitor video tu pun satu..tgk2 la aku buat apa kann..tapayah la masuk shot..lalalala...

so seharian semalam, aku dapat benda2 yang motivated diri aku lagi lepas ni.. tapi wehh sebelum ni pun macam-macam jadi jugak.. nak motivating jgk tapi harammm..ahhaha..tapi kan yang bagusnya experience tu tak buat aku panik..aku tak panik la, tapi aku akan still concern sudut musicianship, performance semua..sebab kan best bila semua tu sampai kat orang..susah la..aku masih blajar benda2 tu..aku try nak praktis2 skarang..hmm..balik dari RTM semalam, aku praktis ngn Coco kat studio aku..yaa praktis yang julung kali kat studio Kamar Seni, dan so far akustik room tu mmg bgus...aku puas hati..even pakai ampli kecik2 , sound yang dapat sangat relevan untuk praktis...best la..:)

ok apa lagi aku lost kat sini? takdak lagi kot?
aku tengah try nak usaha dengan kerja-kerja yang berlambak ni jadi relax..
penat lah...penat sangat..

1 comment:

Azimul Afiqie said...

crowd tu carik gaduh je... ayat kasaq