Thursday, May 7, 2009

Obsesi

TAJUK kat atas ni ada kena mengena tak? ya tu tajuk lagu baru Hujan lagi..
Hari nii aku mau luah apa yang terlintas seketika ni..yakni;

aku harap station radio perlu menitik beratkan musicianship sesebuah rakaman lagu itu..
tuning, tempo, pitching, segala-galanya..
aku harap kuantiti band makin bertambah perlu kualiti..bukan kuantiti semata mata..
setakat meriah tapi kualiti hampeh,, tak guna jugak..
sbb apa radio pun kena amik berat? pikiaq la sendiri...
dunia glam, poser, baru masuk radio dah macam rockstar.. benda macam ni la takmau jadi..
memang ada..kalau setakat masuk radio ja dah jadi macam tu macam mana nanti? kalau produk tu bagus takpa, ni kualiti teruk..bila tanya kenapa? INDIE! INDIE!
INDIE pala hotak hang..hang dok bagi rosak lagu saja pastu cakap INDIE..bengang aku. Semua nak jalan mudah, record..ego..takmau ngaku tak betul, ada juga yg sesetengah tu nak cepat pastu nak saving duit ( ye la booking studio ).. ok kita faham, tapi apa salahnya kalau kita sabar..praktis tu bagus..biaq susah 3 minit pastu senang 3 bulan..contoh la cam tu kan..
Pastu please la, passion la dengan apa yang kita buat..kalau nak glam, tapayah la..kalau hampa dok glam, radio airplay kuat lagu hampa pun,, pastu lupa pasal copyright..tak jaga..deal ngn orang-orang..offer main belasah..kena bunuh macam tu saja... beringat la.. dalam Industri ni, bnyk penipu berleluasa...orang buat duit atas orang buat duit...gila babi kejam..
takpaa..INDIE kann? simpan la Indie hampa...
sekarang zaman senang, nak apa..google, nak apa..youtube..lalalala aja... camana musician lama-lama survive..depa mana ada benda2 tu dulu..semua pakai vhs, kaset..rewind prappp prapp..sapa tak lalu benda tu tak rasa la..sekarang semua benda dah bagi elevator ja..dulu semua orang cari tangga baru boleh naik tangga..betapa susah..cee aku cakap cam aku tua gila..tapi aku lalu proses2 tu masa sekolah..aku respect gila camana orang2 dulu semua..praktis gila-gila..Man Keedal tu sampai sekarang dia masih praktis..camana dia tak jadi macam tu..contohi lah..tgk aku.. Malas Praktis..hahahaha.. :|

renungkanlah..

1 comment:

Azimul Afiqie said...

kualiti tu penting.. so kalau lagu tak sedap jgn kasi die record kt studio... kene prektis lagi